mandag den 29. oktober 2018

👪Udviklingspsykologi👨‍👩‍👧


I DR programmet “Mød dit urmenneske - forældre og børn” gengives nogle kendte eksperimenter som f.eks. “still face” og “strange situation”. Vi har valgt at se nærmere på still face eksperimentet, hvor forældrene sidder og snakker med barnet og får det til at smile, hvorefter en lampe lyser og forældrene laver “still face” og dermed ikke reagerer på barnet og fastholder det samme intetsigende ansigtsudtryk.
Efter meget kort tid begynder alle tre børn i eksperimentet at blive urolige, græder og spjætter med arme og ben og til sidst kigger væk for at trøste sig selv og berolige sig selv i en utryg situation.


(På billedet herover bliver barnet ikke mødt med affektiv afstemning og man kan se barnets frustrationer) https://www.dr.dk/tv/se/moed-dit-urmenneske/moed-dit-urmenneske-2/moed-dit-urmenneske-foraeldre-og-boern-2-6#!/00:00  (Se fra 4:20 - 11:30)

Daniel Sterns begreb affektiv afstemning eller følelsesmæssig afstemning, beskriver, hvor vigtigt det er at voksne reagerer på det lille barns følelsesudtryk som fx glæde, vrede, sorg, med udtryk for forståelse, og på den måde der matcher barnets følelse i intensitet, men giver en lille variation eller tvist. På den måde føler barnet sig set og forstået. Når man på den måde afstemmer følelsesmæssige reaktioner mellem den voksne og barnet lærer barnet om sine egne følelser og lærer at kunne rumme dem. I eksperimentet bliver barnet altså ikke mødt med affektiv afstemning, og det vi ser er reaktionerne på manglende afstemning. En af reaktionerne er kropslig reaktion, hvilket skyldes, at små børns nervesystemer ikke er færdigudviklede og derfor reagerer de kropsligt, da de ikke kan udtrykke sig sprogligt.

Eksperimentet illustrerer altså hvor vigtigt opmærksomhed og anerkendelse af barnets følelser er for barnet. Hvis barnet ikke får respons og bliver affektiv afstemt, så vil barnet typisk gøre brug af sine forsvarsmekanismer, som typisk vil være at undgå kontakt og ikke søger den, da det har lært, at det ikke får noget ud af det.

3 kommentarer:

  1. Fint indlæg - og rigtig spændende udsendelse!
    Lidt kort (tak ;))

    Vi savner, at teorien uddybes lidt, og der forklares om, hvad konsekvenserne ved manglende affektion er på den lange bane?

    Hvad sker der, når børnene overstimuleres?
    Kan det have en virkning på længere sigt?

    SvarSlet
  2. Feedback til 3B
    Fint emne, men blogindlægget bliver måske lidt for kort.

    Vi kunne godt tænke os, at i gik lidt mere i dybden af Daniel Sterns teori, da vi har brug for en bedre forklaring på hvorfor de gør det og hvad de får ud af det.

    Hvad sker der når barnet føler sig overstimuleret?
    Hvilke andre teorier/teoretiker kunne i have brugt til at analysere eksperimentet?
    Hvilket andet eksperiment kunne man gennemføre for at illustrere Daniel Sterns teori?

    :-)

    SvarSlet
  3. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...