tirsdag den 23. oktober 2018

👧🏼👶🏽Sprogudvikling & sprogstimulation👶🏽👦🏼

Sprogudvikling er et af de vigtigste elementer i et barns udvikling. Det er vigtigt at udvikle sproget således at, man kan kommunikere et fællessprog med andre individer. Målet med sprogudvikling er at gå fra protosprog til fællessprog. Protosproget er det sprog barnet udvikler i forbindelse med dets primære omsorgsperson således dets basale behov dækkes.

Vi har i den forbindelse udviklet en aktivitet, som er målrettet til børn som skal udvikle sig fra deres protosprog til et fællessprog. Vi har planlagt vores aktivitet med henblik på børnehavebørns sprogudvikling, og deres niveau. I planlægningen har vi også haft børnekulturen for øje og planlagt en aktivitet som børnene føler sig trygge i, noget genkendeligt, og noget som ikke er for svært.


Vi har til udarbejdelsen af vores sprogudviklingsaktivitet fået inspiration fra Lotte Nyboe’s didaktiske model samt Keld Kjertmanns sproglige kompetencer. Vores aktivitet bestræber sig efter at børnene skal være sammen i mindre grupper, som pædagogen opretter så alle bliver hørt. Herefter skal hvert barn, tegne en personlig tegning. Efterfølgende skal børnene sætte sig sammen i deres respektive grupper, hvori de individuelt skal fortælle om deres tanker og følelser bag deres tegning.



Pædagogisk praksis/Målgruppe: Børnehave (3-6 år)
Tegne og tale om deres tegninger i grupper.
Viden

Redskaber 

Færdigheder og kompetencer 
Hvad skal læres?
Sprogudvikling & Sprogstimulering
At udtrykke sig med ord, lære nye ord og dets betydninger
farver, papir, tuscher mm. 
Børnene lærer at: 
Vente på tur, lytte til andre, udtrykke sig med ord
Hvorfor skal det læres? 
Fordi det er vigtigt at kunne udtrykke sig foran andre. 
Hvordan skal det læres? 
Ved at tegne og fortælle om deres tegning
  
Hvem gør hvad? 
Pædagog fortæller hvad børnene skal, børnene udfører aktiviteten evt med hjælp fra pædagogen
Hvad skal aktiviteten resultere i? 
Aktiviteten skal resultere i at børnene får brugt deres sprog og lyttet til andres sprog for derved at udvikle deres sprogkompetencer. Hvor de også lærer at vente på tur. 
De får øvet deres semantiske system, fonologiske system, leksiko-grammatiske system og kommunikationens betydningsrum. 
Hvad så bagefter? 
Børnenes tegninger hænges op, så alle kan se dem. Børnene kan fortsætte med at snakke om tegningerne efter aktiviteten er slut.

Vi forsøger i denne aktivitet at træne børnenes udvikling i de pragmatiske kompetencer altså at lære sproglig høflighed, samt at vente på det bliver deres tur. Ydermere udvikler de kommunikative kompetencer, som udnytter de sproglige kompetencer, til at udveksle følelser og betydninger. De artikulatoriske kompetencer som at lytte til hinanden og udtale ord med sprog betydningsadskillende lyde samt at kombinere sætninger, bliver også øvet i denne øvelse.


I vores sprogstimulerende øvelse udvikler og stimulerer vi ikke kun en bestemt kompetence i sproget, men børnene øver sig i at bruge sproget og formulere sig gennem alle sprogets kompetencer.

Kilder:
”Sprogudvikling og sprogpædagogik i det moderne videnssamfund” (Kap. 2) af Kjeld Kjertmann i Dansk, kultur og kommunikation - et pædagogisk perspektiv red. Mogens Sørensen; Akademisk Forlag, 2011

  ”Pædagogik i en digital tid” (Kap. 7) af Lotte Nyboe i Pædagogik som viden og handling, red Søren K. Lauridsen m.fl., Akademisk Forlag, 2014

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...