onsdag den 5. december 2018

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗


Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tre forskellige valgfag, som er Sports and outdoor, We bring stories to life og Æstetiske læreprocesser som performative handlinger. Alle valgmodulerne omhandler didaktik, men med forskellige indgangsvinkler og forskellige måder at gribe det an på.




Refleksion over tilvalgsfag




Sport & outdoor

Jeg har haft valgmodulet sport & outdoor, hvilket omhandler, hvordan man kan benytte naturen i arbejdet som pædagog. Vi har under modulet, fået oplevet samt vist forskellige aktiviteter som foregår i natur. Vi har brugt tiden på at være i parken, hvor vi har fået idéer til hvordan vi kan benytte naturen, til f.eks at lege vendespil mm. Dette kunne eksempelvis være at man finder ting i naturen, som er ens, og så er det et “par”.




We bring stories to life

Valgfaget livshistorier er en interessant måde at arbejde med didaktik på. Vi har alle en livshistorie at fortælle. Narrativerne i livshistorier kan være kronologiske, men der kan også være forgreninger af den dominerende narrative fortælling. En forgrening er en anden historie end hovedfortællingen, som fortælleren også vælger at tilføje. Vi har i den korte læringsproces lært, hvor betydningsfuld en livshistorie en kan være. Det er vigtigt at være lyttende og ikke afbryde, når nogen fortæller deres livshistorie, da fortælleren har behov for at blive hørt og anerkendt. Den narrative fortælling er med til at danne os som personer. Man kan som lytter være opmærksom på de narrativer der fortælles, og spørge interesseret ind til noget af det fortalte. På den måde vil fortælleren føle, at den narrative fortælling har betydning.

Narrative fortællinger - at fortælle sin livshistorie eller dele af sin historie, hvor modtageren lytter aktivt giver fortælleren mulighed for at fortælle lige præcis den historie fortælleren har brug for, eller lyst til at fortælle. At være aktiv lyttende vil sige, at det er fortælleren det handler om og ikke selve historien, og ikke om modtageren.
Det kan virke helende for fortælleren, at få lov til at fortælle om en oplevelse, som der måske ikke er nogen der før, har givet plads til at lytte til.
Man kan bruge narrativ fortælling til at spotte kompetencer “ability spotting”. Når fortælleren fortæller sin historie, lægger lytteren/modtageren mærke til, hvilke kompetencer fortælleren har. Det kan fx være at man i en oplevelse kan “høre” at fortælleren har haft en stor tålmodighed og styrke, som man efter historien er færdig fortalt kan fortælle at man har set, for at vise personen, at de har en masse kompetencer, de måske ikke selv har haft øje for.

Æstetiske læreprocesser som performative handlinger

Vi fik den første dag til opgave at stille os selv en opgave, hvor vi valgt at gå i en stor gruppe og stille os selv den opgave at vi skulle danne relationer mellem os på faget, da vi var en flok på 18 fra flere forskellige klasser. Vi mødtes den efterfølgende dag og lavede aktiviteter, som vi selv havde planlagt. Vi legede lege, hvor vi kom tæt på hinanden og lavede en øvelse hvor vi skulle holde øjenkontakt med en fremmed og så lavede vi en hurtig runde speeddating.
Vores undervisning er ikke planlagt på forhånd, men det er noget der bare kører med vores samtale og flowet i undervisningen. Underviserne planlægger altså ikke hele modulet på forhånd, men de tager vores tanker og impulser med i overvejelserne til den næste gangs undervisning og hvor vi skal hen i de næste workshops.

1 kommentar:

  1. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...