onsdag den 28. november 2018

👀 AFSLUTNNG AF KSM 👀



Nu har vi afsluttet modul 2: KSM (Køn, Seksualitet og Mangfoldighed), og dette gjorde vi med en opsamlende opgave om et æstetisk produkt, som sammenfattede alt, hvad vi har lært på dette modul.
Vores produkt blev ’Børnehaven Trollerolleskoven’, som skulle afspejle al den viden vi har fået i KSM. Vi har forsøgt at inkludere både kultur, køn, børnenes seksualitet, mangfoldighed, forskellige familieformer og anerkendelsen af disse.
I vores fiktive institution har vi valgt at fokusere på de indre rammer og derfor er udendørsarealet blot et symbol for, at vi har en legeplads/uderum med mange forskellige muligheder for leg for alle børn.
Garderoben/indgangen
Man kan virkelig bringe Goffmans teorier ind i en institution. Vi har valgt at arbejde med hans tre metaforer (teater-, ritual- og spilmetaforen) i garderoben/indgangen. Lad os starte med teatermetaforen. I en hente/bringe situation kommer barnet og forældrene fra deres backstage, hvor de er hjemlige, ærlige og mest sig selv. Når de kommer i institutionen kommer de pludselig  frontstage og fremfører måske en bestemt rolle, hvor de ofte kommer til at idealisere sig selv og fremstille sig selv fra den bedste side. Som pædagoger må vi forvente, at børnene kommer fra forskellige familieformer og kulturer. Dermed er det vigtigt, at vi som pædagoger forstår at “Goddag/farvel” ritualerne kan være vidt forskellige, altså læner vi os nu over i ritualmetaforen, hvor børnene har forskellige ritualer ift. goddag/farvel.
Ift. spilmetaforen må man i enhver situation have i mente, at børnene har forskellige træk/strategier til at opnå det de ønsker f.eks. opmærksomhed. Den strategi barnet bruger hjemme på at få opmærksomhed virker evt. ikke i institutionen, hvor barnet må bruge en anden strategi for at opnå opmærksomhed. Et eksempel kan være at barnet råber meget højt derhjemme for at få opmærksomhed, men i institutionen skal barnet række fingeren op eller vente på tur.

Familietyper
I institutionen skal vi også være opmærksom på de forskellige familietyper, der gør sig gældende i vores samfund. Vi skal være opmærksom på, at der er andet end “far, mor og barn”. Fx homoseksuelle par og skilsmissefamilier mm. Dette kan vi tage højde for i vores udvalg af fx børnebøger eller vi kan lave aktiviteter, hvor børnene tegner deres respektive familier.

Køkken & alrum/krearum

I køkkenet og i alrummet vil institutionen arrangere nogle temadage/emneuger, hvor der f.eks. er fokus på forskellige kulturer, hvor pædagogerne laver aktiviteter, fortæller historier og laver mad med børnene som en del af, at børnene skal have en større viden omkring en bestemt kultur/emne. Gennem de forskellige kulturer vil alle børn lære om andre kulturer og smage på forskelligt mad og få åbnet deres forståelseshorisont således, at de ser, at der er mange måder, at gøre tingene på.
En aktivitet kunne f.eks. også være, at alle børnene får til opgave at tegne
deres familie. Dette lægger op til en god snak om både forskellige kulturer og forskellige familieformer. I forbindelse med alle tegne situationer vil vi have et bæger med ‘hudfarvede’ farver i forskellige nuancer med henblik på at lære børnene, at der er mere end èn hudfarve, og at alle er accepterede uanset hudfarve.









Toilettet

På toilettet har vi valgt at der både er åbne toiletter og lukkede båse, så børnene selv kan bestemme hvad de har lyst til - et valg der kan være baseret på, hvor de er nået til i deres seksualitet. På de åbne toiletter er der mulighed for at børnene har mulighed for at undersøge hinanden og se de andres køn i toiletsituationen.



I institutionen er det ligeledes underordnet om det er mænd eller kvinder der hjælper børnene i skifte/tørre situationer. Det er et valg vi har taget i vores institution og som er beskrevet i vores køn- og ligestillingspolitik.



Stillerum
Vi har i institutionen skabt et rum, hvor der er plads og ro til fordybelse og læring. I dette rum har vi valgt at placere nogle bløde numsepuder, som børnene kan sidde på og læse i nogle bøger, der gør op med traditionelle køn, har fokus på børns seksualitet, forskellige familieformer og kulturer.
I dette rum har vi planlagt en aktivitet med inspiration fra læringsmiljø modellen, hvor børnene skal ind og sidde og slappe af inden spisning. (Se nedenstående skema med læringsaktiviteten).

Rummet bruges altså til at lære børnene om både køn, seksualitet, kultur og mangfoldighed, dette gøres især gennem bøger og narrative fortællinger, både alene og med en pædagog. Børnene lærer derfor at falde til ro efter leg og larm på legepladsen, så de er bedre forberedt på at sidde stille, når de skal ind og spise.

I et hjørne af stillerummet har vi bygget en lille ‘hule’ hvor børnene  kan trække sig for sig selv og evt. udforske hinanden eller lege to og to, eller i mindre grupper. Her er der særligt henblik på at børnene har mulighed for at udforske deres seksualitet og lege evt. doktorlege, mor, far og børn mm samt private lege, hvor de kan lege uden de voksnes skarpe opsyn. Det er nemlig vigtigt for børnene at de kan udforske deres børneseksualitet, uden at de føler at det er forkert eller føler skam. Selvfølgelig skal pædagogerne sørge for, at der ikke er nogle børn der føler sig krænkede og dertil kan man som pædagog med fordel benytte Janus Centerets Bekymringsbarometer

(Se nedenstående billede) (Kilde: Marlene Q. Simonis oplæg om Børns Seksualitet)


Legerummet
Sidst men ikke mindst har vi udarbejdet et alsidigt legerum, der er indrettet med mange forskellige muligheder for leg og med forskelligt legetøj; dukker i forskellige hudfarver, elektronik, huler, action figurer, dukkehuse, legekøkkener mm. - det er altså et kønsneutralt rum, hvor der er  mange forskellige typer legetøj som alle må lege med. I dette rum har børnene mulighed for forskellige lege/aktiviteter. Her er der ikke kønsopdelt legetøj, rummet appellerer til alle børn - drenge som piger, og forskellige legekulturer. (Dukker med forskellige hudfarver, udklædningstøj, forskellige legekulturer fx bruge legetøj på ny måde; kroket stænger som krykker)


Så med disse tanker for en institution mener vi at have indlejret de forskellige vigtigste områder i modulet “Køn, seksualitet og mangfoldighed”.


2 kommentarer:

  1. Kære gruppe 3B.

    Rigtig fint blogindlæg, det var meget spændende og gennemarbejdet. vi har gjort os et par overvejelser om videre udforskning inden for emnet som i kunne overveje.

    - Kunne man have besøgt en børnehave for at lave grundigere observationer og fået belæg for det i skriver?
    -
    - Kunne i have skrevet noget om jeres specifkke kønsforståelse, for at forklare hvorfor i vil have børnene til at gøre om med nutidens kønsforståelse?
    -
    - Kunne man have gået mere i dybden med de forskellige teorier?
    -
    De bedste hilsner
    Gruppe 5A

    SvarSlet
  2. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...