onsdag den 14. november 2018

👶🏽👩‍❤️‍💋‍👩Regnbuefamilier👨‍❤️‍💋‍👨👶🏽

🌈Regnbuefamilier

Regnbuefamilier ikke en del af de officielle statistikker over familieformer, men hvorfor? Er regnbuefamilier ikke familier?

I daglig tale henviser begrebet familie som regel til en eller anden far-mor-børn- konstellation samlet i hjemmet som det centrale sted for denne konstellations organisering og følelse af samhørighed. Næsten synonymt med husstand.

Men hvad er en familie?
1)    i sociologisk forstand den social gruppe, der er knyttet sammen gennem slægtskab og/el. ægteskab ... og som består af voksne og evt. børn
2)    i statistisk forstand den gruppe personer, der bor på samme adresse, og som familiemæssigt er forbundet med hinanden gennem juridiske familierelationer mellem ægtefæller og mellem forældre og hjemmeboende børn under 18 år
3)    i psykologisk forstand den gruppe personer repræsenterende to generationer, hvor den/de yngste mht. overlevelse står i afhængighedsforhold til den/de ældste, og hvor familiemedlemmerne oplever sig som en gruppe med vi-følelse, dvs. oplever gensidig loyalitet i konfliktsituationer og føler ansvar overfor hinanden psykologisk og materielt. (Hansen, Thomsen og Warming, 2008, s. 129)


Regnbuefamilier er fortsat ikke en del af de officielle statistikker over familieformer, men hvorfor? 🧐
Nogle af årsagerne til dette kan være at denne familieform ikke er accepteret og anerkendt fuldt ud i vores samfund endnu. f.eks. blev homoseksuelle ægteskaber først lovlige i 2012 (I Danmark), og Danmark bliver i 2014 det første land i Europa og det 3. land i verden hvor det er muligt selv at vælge sit juridiske køn. Derudover fjernes transdiagnoserne fra sygdomslisten i 2017 og anses ikke som en psykisk sygdom længere.
I Danmark er samfundet altså nået til en erkendelse af, at det er okay som menneske at være homoseksuel, transkønnet mm. men regnbuefamilierne er dog stadig ikke en accepteret familieform. Hvis vi ser på ovenstående teorier om hvad en familie er, så må vi i gruppen konkludere at regnbuefamilier også er en familie. Regnbuefamilier passer både ind i den sociologiske, statistisk og psykologisk forstand, da regnbuefamilier er knyttede til hinanden både følelsesmæssigt, og ofte også juridisk og biologisk. De er også i et ligeså stort afhængighedsforhold som andre familier i andre familieformer, familierne har ligeledes gensidig loyalitet i konfliktsituationer og føler ansvar overfor hinanden psykologisk og materielt.

Hvilke udfordringer kan vi som pædagoger møde i praksis?
Som pædagoger bliver vi nødt til i højere grad at tage hensyn til forskellige familieformer. I takt med at forskellige familieformer bliver hyppigere og mere italesat bliver pædagogerne også nødt til at tage stilling til at italesætte det i det pædagogiske arbejde, f.eks. sammen med børnene.

Ydermere kan det være svært for pædagogen at ‘overkomme’ sine egne forforståelser til de forskellige familieformer, således at der ikke bliver snakket i krogene af pædagogerne, og dermed påvirke børnene, til at få det pågældende barn til at føle sig udenfor det “normale” samfund. Et eksempel på dette kan være øget fokus på et enkelt barn som kommer fra en “anderledes” familie, selvom barnet ikke nødvendigvis selv har behov for det. F.eks. kan der blive taget særligt hensyn til et barn i en regnbuefamilie.
Det er forkert kun at tage hensyn til barnet pga. dets familieform, alle børn skal tages hensyn til hvis de har behov for det. Hvis et barn har behov for et særligt hensyn, så skal hensynet selvfølgelig tages uanset hvilken familieform barnet kommer fra, uanset køn, etnicitet, skilsmisse mm.  
Man skal altså tage hensynet, hvis behovet er der fra barnets side.


Kilder:
Nielsen, Baagøe Steen & Hansen, Riis Gitte: ”Køn, seksualitet og mangfoldighed” Kapitel 9 Graversen, Thore David: ”Pædagogik – introduktion til pædagogens grundfaglighed” Kapitel 9. LGBT.dk

2 kommentarer:

  1. I er kommet rigtigt fint omkring emnet, og det fungerer rigtigt godt når I stiller det op med spørgsmål - svar efter hinanden. Det er et let læseligt blogindlæg og fint, at I har kildehenvisningerne med.
    Dog bemærkede vi, at det er en noget kringlet slutning, hvor I ender med at modsige jer selv. Ud over det rigtigt fint, til slut vil vi gerne have at I tænker over følgende:


    Kan forældresamarbejde ikke være en stor udfordring, når man står overfor en regnbuefamilie?

    Når man sætter fokus på regnbuebørn, tænker I så at der ligger en mulighed for at det kan give bagslag?

    Hvilke muligheder ser I, i at have forskellige familieformer i institutionerne?

    SvarSlet
  2. Hej, jeg hedder "Inger Pedersen" Jeg er fra Danmark. Jeg var gift i 9 år med Oscar. Ting begyndte at blive grimt, og vi havde kampe og argumenter næsten hver gang på grund af min manglende evne til at føde ham et barn. Min mand pludselig begyndte at sove ude og give forskellige undskyldninger for, hvorfor han ikke kan komme hjem. Han begyndte at have anliggender med andre kvinder uden for at overveje, hvordan jeg vil have det.

    Hele min verden blev knust, og det ser ud til, at jeg mistede den eneste person, jeg nogensinde virkelig har elsket. Oscar var min bedste ven, min soulmate, min Superhelt og min hjerteslag, men han ser ikke længere noget godt i mig. Det blev værre på et tidspunkt, at han anmodede om skilsmisse ... Jeg prøvede mit bedste for at få ham til at skifte mening og blive hos mig, men al indsats var nytteløs. Jeg bønfaldt og prøvede alt, men stadig, intet virkede.

    Gennembruddet kom, da nogen introducerede mig for denne vidunderlige, store stavebeslag, der til sidst hjalp mig med ... Jeg har aldrig været tilhænger af ting som dette, men besluttede bare at prøve modvilligt, fordi jeg var desperat og havde intet valg ... Han holdt specielle bønner og brugte rødder og urter ... Inden for 2 dage ringede han til mig og var ked af alt det følelsesmæssige traume, han havde forårsaget mig, han flyttede tilbage til huset, og vi fortsætter med at leve lykkeligt. hvad et vidunderligt mirakel Baba Egbe gjorde for mig og min familie. Den gode nyhed er Oscar, og jeg er nu tilbage sammen og lever lykkeligt, og vi er blevet velsignet med tre børn, to drenge og en dejlig pige efter 9 år med barnløshed. Han hjalp mig også med at løse mit gigtproblem, som jeg har beskæftiget mig med i årevis

    Jeg har introduceret ham for en masse par med problemer overalt i verden, og de har haft gode nyheder ... Jeg er overbevist om, at nogen derude har brug for hans hjælp. For hurtig hjælp af enhver art, kontakt Baba Egbe nu via hans e-mail: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp ham på +2347013499818

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...