tirsdag den 2. oktober 2018

✋🏼 Kreativitet 🤚🏼

I de sidste to uger har vi arbejdet med kulturprojekt, hvor vi har skulle udfordre samt udvikle vores kreativitet i vores respektive grupper.



Ifølge Kim Boye Holt er alle mennesker kreative på hver deres måde, nogle er kreative når det gælder tal (matematik) andre er kreative indenfor musikkens rammer, mens andre kan male eller noget helt andet ( Den kreative skole, s.109).


Vores kreative potentiale hænger sammen med vores evne til at associere. Altså vores evne til at tænke ud af forskellige tangenter. Dette kunne eksempelvis være, hvis vi forestiller os en gaffel, og får stillet spørgsmålet “Hvor mange måder kan denne bruges på?” - Her vil nogen have svært ved at komme på mere en 9-10 måder, hvor mange er noget med at spise, mens andre kan komme langt over 100, da de ikke stiller nogen rammer (Den kreative skole, s.112).
Vi har erfaret, at vi i vores gruppe har forskellige måder at associere på, fx hvordan opgaverne skulle forstås og løses. Og at et ord fx, kunne give et billede for en person, og et helt andet billede for en anden. Men ved at italesætte, tegne og vise hinanden, hvad vi mener er vi kommet fremmet til en måde at arbejde på, hvor vi tager hensyn til vores forskelligheder.

Vi har valgt at fordybe os i divergent og konvergent tænkning, da vi har blandt andet har observeret denne teori i vores gruppeudvikling.


Divergent og konvergent tænkning (FAQ om kreativitet s. 35)


Kreativitet divergent/konvergent - en undersøgelse
I en undersøgelse, der er gengivet i J.W. Getzels & Jacksons ”Creativity and Intelligence, 1962”, har man undersøgt forholdet mellem konvergent og divergent tænkning hos skoleelever.

Denne undersøgelse viser at man kan være rigtig god til konvergent tænkning og samtidig meget dårlig til divergent tænkning og omvendt.

Undersøgelsen af divergent tænkning er dog ikke i stand til at belyse, hvad der egentlig foregår ved kreativ tænkning. Der tales dog om specielle personlighedstyper og intuition som årsag til kreativ tænkning. Derudover nævnes der i forbindelse med den kreative tænkning personlighedstræk som f.eks. at være åben for indtryk af enhver art, fleksibel, nysgerrig, engageret, højt motiveret, udholdende og målbevidst samt en høj grad af selvstændighed og jeg-styrke.
(David Favrholdt: “Kreativitet” i Den Store Danske, Gyldendal hentet 27.september).

I starten havde størstedelen af gruppen en meget konvergent tankegang, og forsøgte at skabe mange rammer til vores produkter, samt at skabe en passiv modtager, hvor meningen var lige til højrebenet. Vi har gennem vores samarbejde i løbet af ugen skabt en mere fælles metode, samt i fællesskab bevæget os mere over i den divergente tænkning. På denne måde har vi skabt mere frie rammer i vores produkter og derfor får vi også en mere aktiv modtager.

2 kommentarer:

  1. En god blog.

    Refelksionsspørgsmål:
    Kunne I have nævnt alle Kims kreative måder at tænke på?
    Kunne der have været mere om jeres egne oplevelser?

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...