mandag den 8. oktober 2018

💻 Kommunikation 💻


Vi har igennem de sidste to uger arbejdet med et kulturprojekt, hvor vi har fået stillet til opgave, at lave et nyt produkt de fleste af dagene. Produkterne skulle i sidste ende udstilles på en ‘bootcampingmesse’, hvor vi fik mulighed for at kommunikere vores produkter ud til en fremmed modtager, som skulle forsøge at fange vores budskab i de enkelte produkter. I den sammenhæng har vi sammenholdt vores kommunikation gennem vores produkter med nedenstående kommunikationsmodel:

       Grundformlen i kommunikation er netop: Jeg – formidler et emne til – dig.



Paul Ricoeurs hermeneutiske forståelsesproces er bygget op omkring, at der sker en overførsel af viden fra en afsender til en modtager. Her kan man godt forstå kommunikation som at afsender er den aktive, og modtager er den passive. Men sådan er det ikke altid. Modtager skal ikke blot “modtage”, men skal hele tiden bearbejde informationerne.

Produkterne skal skabe et budskab, så det bliver en aktiv modtager. Med andre ord, vi vil ikke forære modtagerne vores ærlige tanker om produktet, men derimod tvinge modtageren til at reagere aktivt på vores produkter. (Kilde: Paul Ricoeur:
Filosofiens Kilder; Vinters Forlag & Paul Ricoeur:Fortolkningsteori; Vinters Forlag)

Vi arbejdede igennem kulturprojektet på, at skabe en mere aktiv modtager. I starten af ugen producerede vi produkter til at komme ud med et bestemt budskab. Produkterne blev kommunikeret gennem en meget litterær tilgang i vores første produkt, som var en video “Dåben” som ses herunder:

På ovenstående billede ses vores fremvisning af videoen fra Bootcampingsmessen, og videoen er en fremstilling af eget opfundet pædagogisk dåbsritual, som er udført meget litterært og åbenlyst. 
Under processen lærte vi at skabe produkter der kommunikerede mere aktivt til modtageren, dermed gav produktet modtageren mulighed for selv at tolke produktet og blive en aktiv modtager frem for en passiv. Modtagerens aktive rolle kunne dermed godt resultere i et budskab, som kunne være anderledes end det budskab vi selv havde arbejdet med og havde haft for øje.

På billedet herunder, ser vi et andet produkt senere i processen, som i den grad lægger op til en aktiv modtager:

Vi kunne dermed se en tydelig forbedring af vores egen forståelse og fælles kreativitet af vores produkter.

1 kommentar:

  1. Hej gruppe 3B
    Rigtigt fint blogindlæg - i har en fin refleksion omkring jeres forløb i kulturprojektet.

    Kunne man skrive noget mere omkring det sidste billede. Det er som om, at der mangler noget mere information til dette. vi forstår det ikke helt, hvad i vil med dette billed.
    Kunne man skrive omkring jeres produkter på en anden måde, så folk der ikke var til stede, bedre kan forstå det i skriver?
    Kunne man skrive hvad, i har fået ud af kulturprojektet som pædagog? og/eller hvordan i kan bruge det som pædagoger? Altså noget mere fagligt indhold.

    Med venlig hilsen.
    Gruppe 5A

    SvarSlet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...