mandag den 10. september 2018

Inkluderende fællesskab - har vi det?


Vi har i vores første uge på pædagoguddannelsen lært om “det inkluderende fællesskab”. Dette har resulteret i en reflektion om hvorvidt vores egen klasse har et inkluderende fælleskab. Er vores nye klasse inkluderende og hvordan har vi forsøgt at inkludere alle i klassen den første uge?


Som nye elever på en ny skole i en ny klasse fik vores tutorer en stor betydning for at vores fællesskab blev inkluderende lige fra første skoledag. Tutorerne sørgede for at ryste os sammen gennem inkluderende lege og aktiviteter samt fælles udklædning.



“At være inkluderende er lig med, at medregne eller omfatte” (Graversen, David Thore: Pædagogik – introduktion til pædagogernes grundfaglighed, Hans Reitzels Forlag, 2016,  side 57) Så hvordan sikrer vi, at alle studerende i klassen ikke blot er med i fællesskabet, men at alle tæller med og dermed har betydning for fællesskabet? Her kunne man referere til inklusions-blomsten af Ph.D.Aut.Psyk. Rasmus Alenkær. 





Tilstedeværelse 
-handler om at tilgodese alles behov.

Med udgangspunkt i de aktiviteter vi har lavet i løbet af ugen oplevede vi, at alle var tilstede i fællesskabet, i løbet af de forskellige aktiviteter, da alle havde deres frie valg for deltagelse med eller uden for banen. Vi kunne på denne måde tilgodese alles behov.


Accept og anerkendelse 
-handler om at se mangfoldighed som en ressource og acceptere og anerkende vores forskelligheder.  
Aktiviteterne på idrætsdagen varierede meget angående, hvem der deltog fra klassen til de forskellige aktiviteter. Vi blev tydeligt ressourcestærke, da vi kunne bidrage med forskellige kvaliteter. Vi anerkendte hinanden via klap, opbakning og kampråb.

Delagtighed 
-handler om at der er aktiviteter for alle i fællesskabet således at alle kan være deltagende.
I løbet af ugen var aktiviteterne meget forskellige, hvilket betød, at alle kunne være med. Derudover var der mulighed for, at alle kunne deltage, enten i aktiviteten eller på sidelinjen, hvor alle var lige vigtige for det inkluderende fællesskab.

Udvikling 
-handler om at man profiterer af de aktiviteter der er i fællesskabet både fagligt og socialt.
I løbet af ugen har klassen udviklet sig både socialt og fagligt. På det faglige område er vi blevet stillet en opgave om at skrive en blog, hvor vi selv er med til at styre læringen, da vi har frie tøjler til at forme og skrive bloggen som gruppen ønsker. Derudover er der forskellige undervisningsformer som forelæsninger, gruppearbejde, alm. undervisning, vejledning og praktiske opgaver/erfaringer. På det sociale område har klassen haft en meget positiv udvikling, da vi på en uge er gået fra at sidde sammen i et lokale i stilhed til at udføre aktiviteter i fællesskab og dermed har vi skabt relationer til hinanden.

Det er selvfølgelig svært at sige allerede efter en uge om vi i klassen har et inkluderende fællesskab, da inklusion er en vedvarende proces. Nu bliver det spændende at se om vi forbliver en inkluderende klasse og bibeholder det inkluderende fællesskab gennem uddannelsen...

2 kommentarer:

  1. Fin og velskrevet blog, vi syntes det er positivt i har valgt at visualisere teorien.

    Med udgangspunkt i inklusionsblomsten, har I analyseret aktiviteterne på idrætsdagen.
    Man kunne supplere med Rasmus Alenkærs De 8 bud. Den er designet til at arbejde med børn i skolen, men vi antager den også kan bruges i denne sammenhæng.

    Refleksions spørgsmål:
    1. Hvordan kan De 8 bud bruges til at belyse idrætsdagen?
    2. Hvad kunne tutorerne have gjort yderligere på idrætsdagen?
    3. Hvad er forskellen på inklusion og rummelighed?

    Tak fordi vi måtte læse jeres blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej kære læser, mange tak for dit svar og dine refleksioner ift. vores første blog-indlæg. Vi er glade for din feedback og har faktisk selv haft reflekteret over mange forskellige emner og teorier i forbindelse med bloggen.
      Mvh. Gruppe 3B

      Slet

🧗📚🖌VALGMODUL🖌📚🧗

Vi har fra d. 26/11 været fordelt på tre forskellige valgmoduler, der har været syv at vælge imellem og her i studiegruppe har vi haft tr...